Supporters

Det tager KUN en halv time at sætte en computer op

I vores arbejde modtager vi ofte spørgsmål omkring opsætning af arbejdsstationer. Der er mange spørgsmål der går igen, derfor har vi valgt at skrive denne artikel for at dele vores svar med alle, der kunne have interesse i at vide mere om PC-installation og deployment eller bare generelt om hvad det er. Lad os starte med en definition.

Hvad er PC-deployment?
Begrebet ”Deployment” kan dække over mange ting, men for os er det selve installationen af en PC. Nogle kalder det klient-opsætning eller automatiseret computer installation. Deployment dækker over hele installationsprocessen på en computer fra start til slut.

Efter vi har modtaget og pakket enheden ud, foretager vi en grundinstallation (image) og retter til med firma- og brugertilpasninger, således den er 100 % klar til en medarbejder.

Værdien for dig, som benytter en PC handler i bund og grund om at minimere den tid, der bliver brugt på at klargøre din computer. I gamle dage var vi jo nødt til at bruge disketter og CD-ROM’er til at installere operativsystem og programmer på din computer. Nu om dage kan vi gøre det langt hurtigere og bedre ved hjælp af internettet og et deployment-system.

Hvilke elementer indgår i deployment?
Sammen med den enkelte virksomhed og evt. afdeling har vi defineret og producerer en individuel deployment-pakke, som indeholder en række automatiske installationsfiler der går igen hver gang deres computere installeres.

Et grund-image består af en rå Windows installation med et givent versionsnummer. Softwarepakken eller pakkerne, består af både standard og kundespecifikke programmer der installeres enkeltvis i en automatiseret rækkefølge, således at de er nemmere at opdatere når der kommer opdateringer fra program-leverandørerne.

Kundespecifikke programmer er systemer som er købt og tilpasset kundens ønsker, hvorimod standard programmer er generelle applikationer såsom som Java, .NET, driveropdateringer til hardware og software, valg af Office-pakke, 3. parts produkter som eksempelvis Chrome, Adobe Reader, Slack, BitLocker, VPN, særlige genveje o.lign.

Hvorfor har Supporters udviklet sit eget deployment-værktøj?
Vi har hjulpet virksomheder med at installere maskiner i godt 10 år. Tilbage i 00’erne oplevede vi at daværende værktøjer var inkonsistente og slutproduktet ikke levede op til vores kvalitetskrav. Vi havde udfordringer med at indhente de nyeste installationsfiler og derudover brugte vi mange ressourcer på selve installationsprocessen, hvilket var en ulempe for vores kunder og os selv.

Vi gik derfor i tænkeboks for at finde en løsning der kunne effektivisere processen, på tværs af forskellige behov og stadig skræddersy en arbejdsstation til hver enkelt virksomhed. Derudover kunne vi se nogle muligheder i at udvikle nye features, som ikke var en del af de værktøjer som fandtes på markedet.

I dag har vi udviklet et godt og gennemtestet deployment værktøj, som gør at brugerne får en hurtigere og mere ensartet installation. Programmet bliver benyttes flere gange om ugen og ofte til normal grundinstallation, ved geninstallation og ved fejlsøgning. Derudover kan medarbejdere selv installere maskiner, vi kan nemt tage system-backup og re-installere maskiner der kører mindre godt, og så kan vi sætte maskiner op i udlandet via USB-stick.

Hvilke fordele er der ved eget-udviklet værktøj?
I vores hverdag har det betydet væsentlige forbedringer af processerne internt, bedre udnyttelse af medarbejders ressourcer, samt hurtigere og mere ensartet responstid overfor kunderne.

Før i tiden kunne vores installationstid variere fra 3-7 timer afhængig af ønsker fra kunden. I dag sparer vi ca. 2 timer på hver computer vi har i hænderne og det er en rar fornemmelse at vi kan undgå de trivielle opgaver når det kan automatiseres.

Er der begrænsninger ved at udvikle det selv?
Når vi bruger en automatiseret proces så kan en af udfordringen være det menneskelige aspekt. Software er lavet af personer og værktøjet skal opdateres med nye installationsfiler, så der kan opstå fejl, men det er sjældent.

Lige nu kan vi håndtere alt andet end MAC, da det kører på en helt anden platform. Vi kigger på muligheder for at håndtere Apple-produkter i samme grad som Windows-installationer.

Vores deployment applikation kræver at vi er tilsluttet internettet direkte og det betyder at vi ikke kan udføre en deployment trådløs, men det en af de ting vi forventer at få løst snart.

Derudover skal vi huske at nævne at vi bruger noget tid på at vedligeholde systemet. I dag bruger vi noget der ligner 5-7 timer i kvartalet, hvilket indebærer opdatering af software- og installationspakker.

Hvilke udviklingsmuligheder er der?
I øjeblikket arbejder vi på funktioner som backup af individuelle brugerdata, genstart via internettet fra kontor uden lokale servere og som nævnt installation uden internet.

Brugerfladen er godt udviklet, men vi har ønsker om at gøre systemet endnu mere intelligent.

Hvor lang tid tager deployment af en maskine?
Det afgørende er internethastigheden, antal af softwarepakker og hvilken computer der er tale om. På en ny computer med fx core i5 og 8GB RAM udføres en grundinstallation med software installeret, dvs. klar til brugerlogin, ca. 20 -30 min.                            

Kan alle installere en maskine med vores værktøj?
I bund og grund kan alle selv benytte vores deployment-værktøj og installere en computer, det kræver blot at du har en god internetforbindelse og adgang til softwaren. Vi giver et kundelogin (brugernavn og password) og så kører den hele processen selv.

Vi håber at ovenstående har været med til at gøre dig klogere på hvad PC-deployment er, og hvad gevinsten er for dig.

Med venlig hilsen

Supporters

Seneste indlæg